-
Fixat läckande
propellerpackbox på styrbords axel
Det hade läckt lite grann från packboxen
ett tag men nu började det att komma lite för mycket för att kännas bra.
Grova grejor. Diametern på låsmuttern är 78mm och packboxen 80mm. Efter
en del putsande med stålborste en hel del 556 och lite försiktigt
knackande med hammare så lossade muttern med hjälp av stora rörtången.
Sedan drogs packboxen tills det endast kom någon enstaka droppe per
minut. Skönt att ha detta fixat.
-
Nya vindrutetorkare
till framrutan i salongen
Dom gamla rostiga torkarna byttes ut till parallellarmstorkare
inkl. nya motorer.
-
Septiktank och tömningspump installerad
En 56 liters rostfri tank monterad på den förberedda platsen
under golvet i byssan.
-
Installerat kablage och
uttag för 240V omvandlar systemet
Nya uttag och permanent dragna kablar för 240V från omvandlaren.
Uttagen sitter bredvid uttagen för landström så att det skall vara lätt
att skifta.
-
Ryggdynor på
akterdäck
Dynorna på akterdäck kläddes om redan 2009 men ryggdynorna kom
inte på plats förrän nu. Ser betydligt mer komplett ut.
-
Ny expansionstank
till färskvattensystemet
The Den gamla tanken hade börjat lämna ifrån sig rost i vattnet
efter att ha stått oanvänt ett par dagar. Därför byttes expansionstanken
och några rör. Nu återstår att vänta och hoppas på att det var orsaken.
-
Nya mattor i salong
och akterkabin
Dom gamla mattorna började bli riktigt "sunkiga". Nya marinmattor
inköptes och skars till grovt efter dom gamla. Efter fintrimmning på
plats så blev det riktigt fint. Svart/grå i salongen och mörkblå i
akterkabinen.
-
Bytt den gamla 12V
till 240V omvandlaren till en 24V till 240V för att kunna nyttja hela
batteribanken
Av samma anledning som ovan har vi nu bytt den gamla omvandlare
till en 24V,
1000W (2500W peak).
-
Två nya 24V till 12V
omvandlare installerade för bättre batteri balans
Den gamla kopplingen att ta ut 12V från "halva" 24V batteribanken
skapade obalans i urladdning och laddning och riskerade över/under
laddning av de halverade systemet. Därför tas numer merparten av 12V
förbrukarna elen från de två nya omvandlarna. Dessutom utnyttjas ju
numer hela batteribankens kapacitet även för 12V.
-
Varmvattenberedare
flyttad till en mer lämplig plats
Den gamla placeringen gjorde det lite svårt att komma år både
värmaren och styrbords motor. Därför flyttades den till strax bakom
motorerna i mitten mot batterierna.
-
Nya
sjövattenimpeller på båda motorerna
Styrbords motortemperatur
började bli lite hög i slutet av 2009 säsongen. Vid bytet visade det sig att
det saknades två vingar så bytet var verkligen nödvändigt
-
TV antenn utbytt
Första kvällen på sommarsemestern .......@#¤@£%....... den
gamla antennen slutar att fungera efter bara ett par timmar. Fick vänta
ett par dagar tills vi nådde Lysekil och hittade en båtbutik med
antenner i sitt sortiment.
En ny aktiv antenn från Nargus placerades på samma plats som den gamla
suttit. Återigen vart det bild på TVn,
(den lilla vita "doomen" på targabågen åt styrbord)
-
Lagat elektriska
kontaktproblem till pumpen för trimplanen.
-
Nytt Kapell
Efter att ha frågat på pris att sy upp ett nytt
kapell hos flera kapellmakare men de varit tveksamma pga. att vår
targabåge blir tvungen att komma upp ur kapelltaket valde vi att ge oss
på att sy själva.
Sagt och gjort. Vi startade med att malla
upp kapellet med billigt material (markduk) sen förde vi över mallarna
till den riktiga väven. Hårt arbete både för oss och symaskinen men
slutresultatet blev fint.
-
Installation av
varmvattenberedare
Båten hade endast en gasdriven vattenvärmare som inte känns helt
tillförlitlig varför vi beslutade att installera en riktig beredare. Vi
tänkte installera en med både anslutning till motor och 240V patron.
Dock fick jag ett erbjudande att köpa en beredare med enbart
motoranslutning som jag inte kunde säga nej till. Vi får väl se om den
byts ut i framtiden mot en med landström.
-
Nya tankmätargivare
Dom gamla givarna visade mycket konstiga värden så dom blev
utbytta till nya, Nu visar mätarna korrekta värden. Skönt.
-
Ommontering av
mantågsnät
Mantågsnätet som monterades provisoriskt under 2008 sattes upp
ordentligt men nymonterade linor. Ser bra ut.
-
Nytt kylskåp
Det gamla kylskåpet klarade inte av att hålla kylan under varma
sommardagar. Dessutom så drog den hemskt mycket ström. Ett större 85
liters skåp monterades in.
-
Ny toalett i
akterkabinens WC.
-
Nya
förbrukningsbatterier och ett startbatteri utbytt.
Dom gamla batterierna var helt slut. Troligen pga. en kombination
av ålder och överladdning (se 2008).
-
Dekor stripes (guld)
utbytta på skrovet
Ett hemskt jobb att få bort de gamla dekorlinjerna med sitt gamla
stenhårda lim. Tre hela dagar med skrubbande, gnidande och rengöring med
kemiskt ren bensin . Men slutresultatet efter att de nya satts dit blev
jättefint.
-
Demontera, rengöra
och smörja bordgenomföringarna
Blake bordgenomföringarna (alla fyra) satt helt fast i öppet
läge. Inget bra ifall något händer med någon slang. Provade flera sätt
att få isär dem men vågade inte använda övervåld. Fick till slut bra
hjälp av medlemmar i Broom
Owners Club.
Så har gick jag tillväga till slut. Lossa bägge bultarna (endast lossa).
Från utsidan av skrovet knackas dom loss med en hammare och metall-ten
(dom är konade). Lossa sedan bägge skruvarna helt och det går att få
helt i delar. Lite rengöring, fin smärgelduk och nytt fett och dom
fungerar som nya.
-
Preparation för en septiktank
Färskvattenpumpen flyttades föröver till en nyplastad plattform
under främre kabingolvet. Septiktanken kommer att monteras nästa säsong.
-
Teaken på
badplattformen slipad och oljad
-
Inspektionsluckor
ditsatta på vattentankarna.
För at möjliggöra en rejäl rengöring av vattentankarna (se 2008)
var vi tvungna att sätta dit inspektionsluckor. Pga. vad vi fann i
tankarna när vi väl kom åt att inspektera, så byttes hela
färskvattensystemet. Slangar, rör och kranar.
-
Ny batteriladdare
installerad.
Den gamla laddaren var av primitiv typ och inte dubbelisolerad.
Därför var det lätt att överladda batterierna. Dessutom var vi rädda för
ev. galvaniska strömmar. Sen nya är en intelligent C-Tech 24V som visat
sig utmärkt så långt.
-
Mantågsnät monterat
på sidoräcken.
För att se till att små barn och klumpiga hundar inte trillar
överbord så har vi satt dit mantågsnät. Det fanns inga hål i
stöttorna för linor så de fick temporärt monteras direkt på räckena. Får
fixas ordentligt med linor till nästa säsong.
-
Stolen och dynorna
på akterdäck omklädda
-
Dieselvärmarens
avgasrör utbytt
Avgasröret var helt bortrostat så det måste åtgärdas. Letade runt
efter original avgasdelar men efterson värmaren är gammal, troligen från
när båten byggdes 1976, så gick det inte att få tag på. Så efter lite
måttagning och letande bland bilreservdelar inköptes ett flexibelt
tretumsrör och et stelt tvåtums. Resterna från det gamla röret rensades
på rost och de nya delarna MIG-svetsades fast till ett fungerande
avgasrör till den gamla Webaston. Röret monterades och värmaren kunde
åter väckas till liv.
-
Kapellväv på pushpit
samt
fönster till salongen.
-
Ta bort den gamla
trasiga radarantennen på kabintaket
Det satt en gammal radarantenn monterad på kabintaket. Radarn
hade troligen slutat fungera för länge sedan och endast antennen satt
kvar. Dessutom satt den mitt i synfältet från övre styrplatsen på
akterdäck. Så, antennen monterades bort och slängdes.
-
Rengöring av vattentankar
Vattentankarna hade inte tagits hand om av den tidigare
ägaren och det fanns en hel del odefinierat grönt som växte i dom.
Vi var givetvis rädda för att bli förgiftade så vi spolade dom
åtskilliga gånger och avslutade med tankrengöringspulver. Efter att
pulvret fått verka i två dagar så avslutades det hela med ytterligare ett
antal renspolningar.
Bättre , men det behövs en ordentlig rengöring till nästa säsong. Och
för att kunna göra det så måste manluckor monteras.
-
Ändrat på returrören för diesel.
Returrören från bägge motorerna var anslutna till babords
tank som därför blev överfylld när man körde sakta efter att tankarna
fyllts fulla.
Nu går returen till respektive tank.
-
Nya tyger i för och akterkabinen.
-
Nytt ankarspel monterat på
badbryggan.