Projekt

Stora som små

Start
Gästbok
Om Ebony
(B)Loggbok
Forum
Foto Galleri
Projekt
Hamnen
Våra tidigare båtar
Kontakt
Cookies@wbsite.se

 


Kommande planer

  •  Täta läckage i babords akterfönster Klart

  •  Reda ut lite röriga elinstallationer (Delvis klart)

  •  Ny landströmskablage

  •  Slipa och lacka om delar av träinredningen

  •  Laga några gel coat skador

  •  Räta ut några skador på pull pit

  •  Nytt golv i salongen

  •  Byta ut bullerisoleringsmaterialet i motorrummet

  •  Eventuellt byta ut autopiloten (Begagnad Furuno Navpilot 500 införskaffad)

  •  Ny blandare till duschen. Klart

  •  Plocka bort gas-vattenvärmaren. Klart

  •  Installera defroster med anslutning till babords motor

  •  Nytt bord i salongen

  •  Ny diskho i byssan

  •  Få diesel injektorerna justerde (eller kanske inte ändå, vi får se efter denna säsong)

  •  Fixa några småskador på propellrarna

  •  Plasta igen hålen ordentligt där radarantennen satt

2014

  • Begagnad Autopilot införskaffad
    Efter många misslyckade försök att skaffa reservdelar till den gamla autopiloten så beslutade jag mig att leta efter en bättre begagnad som funkar ihop med kedjemotor och 24V.
    Till slut så fastnade jag för en Furuno Navpilot 500 som jag hittade på Blocket.
    Piloten är nu levererad och ”torrkörd” så nu skall den ”bara” monteras.
    Lite monteringsprylar måste dock skaffas innan det kan bli gjort.

2012

  •  Ny landgång
    Gamla landgången var ett provisorium från första säsongen 2008, bara en plywoodskiva med lite halkskydd.
    Så nu blev det lite mer bearbetat med nåtad teak.
    Skall komplettera med smala tvärribb så att den funkar bättre när det blir lite lutning.


     

  • Tätat läckage som verkade vara babords akterfönster
    Efter att lossat lite på innertaket kunde man konstatera att det inte var fönstret utan skarven bakom teaklisten mellan däcket och övre styrplats som läckte in. sedan leddes vattnet ner mot slutet av innertaket och det såg då ut som läckaget kom från fönstret.
    Så bort med listen, rengöring och sen skrapa bort gammal tätning. Ny Sika i skarven, slipa och olja teaklisten. Återmontera och nya teakplugg.
    Provspolat utan läckage :-)
     

  •  Takluckan på akterdäck
     Läcktätad, rengjord, rubbad och polerad.

2011

  •  Återigen antennbyte
    Antennen vi bytte 2009 på första semesterdagen bestämde sig efter två säsonger att sluta fungera. Givetvis var vi inte i hamn och i närheten av en båtbutik så det blev diverse "on-demand" via datorn den kvällen. Väl i tillbaka i hemma hamnen så blev det nyinköp och montering. Hoppas nu att denna har längre livslängd.

  •  Bytt duchblandaren.


     

  •  Gas-vattenvärmaren borttagen.
    Nu gäller det att dölja hålen. Kanske en hylla.

     

2010

  •  Fixat läckande propellerpackbox på styrbords axel
    Det hade läckt lite grann från packboxen ett tag men nu började det att komma lite för mycket för att kännas bra.
    Grova grejor. Diametern på låsmuttern är 78mm och packboxen 80mm. Efter en del putsande med stålborste en hel del 556 och lite försiktigt knackande med hammare så lossade muttern med hjälp av stora rörtången. Sedan drogs packboxen tills det endast kom någon enstaka droppe per minut. Skönt att ha detta fixat.

     

  •  Nya vindrutetorkare till framrutan i salongen
    Dom gamla rostiga torkarna byttes ut till parallellarmstorkare inkl. nya motorer.

     

  •  Septiktank och tömningspump installerad
    En 56 liters rostfri tank monterad på den förberedda platsen under golvet i byssan.

     

  • Installerat kablage och uttag för 240V omvandlar systemet
    Nya uttag och permanent dragna kablar för 240V från omvandlaren. Uttagen sitter bredvid uttagen för landström så att det skall vara lätt att skifta.
     

  •  Ryggdynor på akterdäck
    Dynorna på akterdäck kläddes om redan 2009 men ryggdynorna kom inte på plats förrän nu. Ser betydligt mer komplett ut.
     
     

  •  Ny expansionstank till färskvattensystemet
    The Den gamla tanken hade börjat lämna ifrån sig rost i vattnet efter att ha stått oanvänt ett par dagar. Därför byttes expansionstanken och några rör. Nu återstår att vänta och hoppas på att det var orsaken.
     

  •  Nya mattor i salong och akterkabin
    Dom gamla mattorna började bli riktigt "sunkiga". Nya marinmattor inköptes och skars till grovt efter dom gamla. Efter fintrimmning på plats så blev det riktigt fint. Svart/grå i salongen och mörkblå i akterkabinen.

     

  • Bytt den gamla 12V till 240V omvandlaren till en 24V till 240V för att kunna nyttja hela batteribanken
    Av samma anledning som ovan har vi nu bytt den gamla omvandlare till en 24V, 1000W (2500W peak).
     

  •  Två nya 24V till 12V omvandlare installerade för bättre batteri balans
    Den gamla kopplingen att ta ut 12V från "halva" 24V batteribanken skapade obalans i urladdning och laddning och riskerade över/under laddning av de halverade systemet. Därför tas numer merparten av 12V förbrukarna elen från de två nya omvandlarna. Dessutom utnyttjas ju numer hela batteribankens kapacitet även för 12V.
     

  •  Varmvattenberedare flyttad till en mer lämplig plats
    Den gamla placeringen gjorde det lite svårt att komma år både värmaren och styrbords motor. Därför flyttades den till strax bakom motorerna i mitten mot batterierna.
     

  •  Nya sjövattenimpeller på båda motorerna
    Styrbords motortemperatur började bli lite hög i slutet av 2009 säsongen. Vid bytet visade det sig att det saknades två vingar så bytet var verkligen nödvändigt

2009

  •  TV antenn utbytt
    Första kvällen på sommarsemestern .......@#¤@£%....... den gamla antennen slutar att fungera efter bara ett par timmar. Fick vänta ett par dagar tills vi nådde Lysekil och hittade en båtbutik med antenner i sitt sortiment.
    En ny aktiv antenn från Nargus placerades på samma plats som den gamla suttit. Återigen vart det bild på TVn,
    (den lilla vita "doomen" på targabågen åt styrbord)

     

  •  Lagat elektriska kontaktproblem till pumpen för trimplanen.
     

  •  Nytt Kapell
    Efter att ha frågat på pris att sy upp ett nytt kapell hos flera kapellmakare men de varit tveksamma pga. att vår targabåge blir tvungen att komma upp ur kapelltaket valde vi att ge oss på att sy själva.
    Sagt och gjort. Vi startade med att malla upp kapellet med billigt material (markduk) sen förde vi över mallarna till den riktiga väven. Hårt arbete både för oss och symaskinen men slutresultatet blev fint.

     

  •  Installation av varmvattenberedare
    Båten hade endast en gasdriven vattenvärmare som inte känns helt tillförlitlig varför vi beslutade att installera en riktig beredare. Vi tänkte installera en med både anslutning till motor och 240V patron. Dock fick jag ett erbjudande att köpa en beredare med enbart motoranslutning som jag inte kunde säga nej till. Vi får väl se om den byts ut i framtiden mot en med landström.
     

  •  Nya tankmätargivare
    Dom gamla givarna visade mycket konstiga värden så dom blev utbytta till nya, Nu visar mätarna korrekta värden. Skönt.
     

  •  Ommontering av mantågsnät
    Mantågsnätet som monterades provisoriskt under 2008 sattes upp ordentligt men nymonterade linor. Ser bra ut.

     

  •  Nytt kylskåp
    Det gamla kylskåpet klarade inte av att hålla kylan under varma sommardagar. Dessutom så drog den hemskt mycket ström. Ett större 85 liters skåp monterades in.
     

  •  Ny toalett i akterkabinens WC.

     

  •  Nya förbrukningsbatterier och ett startbatteri utbytt.
    Dom gamla batterierna var helt slut. Troligen pga. en kombination av ålder och överladdning (se 2008).

     

  •  Dekor stripes (guld) utbytta på skrovet
    Ett hemskt jobb att få bort de gamla dekorlinjerna med sitt gamla stenhårda lim. Tre hela dagar med skrubbande, gnidande och rengöring med kemiskt ren bensin . Men slutresultatet efter att de nya satts dit blev jättefint.


     

  •  Demontera, rengöra och smörja bordgenomföringarna
    Blake bordgenomföringarna (alla fyra) satt helt fast i öppet läge. Inget bra ifall något händer med någon slang. Provade flera sätt att få isär dem men vågade inte använda övervåld. Fick till slut bra hjälp av medlemmar i Broom Owners Club.
    Så har gick jag tillväga till slut. Lossa bägge bultarna (endast lossa). Från utsidan av skrovet knackas dom loss med en hammare och metall-ten (dom är konade). Lossa sedan bägge skruvarna helt och det går att få helt i delar. Lite rengöring, fin smärgelduk och nytt fett och dom fungerar som nya.

     

  •  Preparation för en septiktank
    Färskvattenpumpen flyttades föröver till en nyplastad plattform under främre kabingolvet. Septiktanken kommer att monteras nästa säsong.

     

  •  Teaken på badplattformen slipad och oljad

     

  •  Inspektionsluckor ditsatta på vattentankarna.
    För at möjliggöra en rejäl rengöring av vattentankarna (se 2008) var vi tvungna att sätta dit inspektionsluckor. Pga. vad vi fann i tankarna när vi väl kom åt att inspektera, så byttes hela färskvattensystemet. Slangar, rör och kranar.

2008

  •  Ny batteriladdare installerad.
    Den gamla laddaren var av primitiv typ och inte dubbelisolerad. Därför var det lätt att överladda batterierna. Dessutom var vi rädda för ev. galvaniska strömmar. Sen nya är en intelligent C-Tech 24V som visat sig utmärkt så långt.
     

  •  Mantågsnät monterat på sidoräcken.
    För att se till att små barn och klumpiga hundar inte trillar överbord så har vi satt dit mantågsnät.  Det fanns inga hål i stöttorna för linor så de fick temporärt monteras direkt på räckena. Får fixas ordentligt med linor till nästa säsong.
     

  •  Stolen och dynorna på akterdäck omklädda


     

  •  Dieselvärmarens avgasrör utbytt
    Avgasröret var helt bortrostat så det måste åtgärdas. Letade runt efter original avgasdelar men efterson värmaren är gammal, troligen från när båten byggdes 1976, så gick det inte att få tag på. Så efter lite måttagning och letande bland bilreservdelar inköptes ett flexibelt tretumsrör och et stelt tvåtums. Resterna från det gamla röret rensades på rost och de nya delarna MIG-svetsades fast till ett fungerande avgasrör till den gamla Webaston. Röret monterades och värmaren kunde åter väckas till liv.

     

  •  Kapellväv på pushpit samt fönster till salongen.
     
     

  •  Ta bort den gamla trasiga radarantennen på kabintaket
    Det satt en gammal radarantenn monterad på kabintaket. Radarn hade troligen slutat fungera för länge sedan och endast antennen satt kvar. Dessutom satt den mitt i synfältet från övre styrplatsen på akterdäck. Så, antennen monterades bort och slängdes.
     

  •  Rengöring av vattentankar
    Vattentankarna hade inte tagits hand om av den tidigare  ägaren och det fanns en hel del odefinierat grönt som växte i dom.
    Vi var givetvis rädda för att bli förgiftade så vi spolade dom åtskilliga gånger och avslutade med tankrengöringspulver. Efter att pulvret fått verka i två dagar så avslutades det hela med ytterligare ett antal renspolningar.
    Bättre , men det behövs en ordentlig rengöring till nästa säsong. Och för att kunna göra det så måste manluckor monteras.
     

  •  Ändrat på returrören för diesel.
    Returrören från bägge motorerna var anslutna till  babords tank som därför blev överfylld när man körde sakta efter att tankarna fyllts fulla.
    Nu går returen till respektive tank.
     

  •  Nya tyger i för och akterkabinen.

     

  •  Nytt ankarspel monterat på badbryggan.

Start Gästbok Om Ebony (B)Loggbok Forum Foto Galleri Projekt Hamnen Våra tidigare båtar Kontakt Cookies@wbsite.se

Senast uppdaterad 2015-03-07